Прочетен: 7005 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 21.06.2013 18:10
ДА ПРОЗРЕШ МОТИВИТЕ
(Част първа от четири)
Веднага ще поясня, че тук ще разгледам първо онези най-важни стъпки, които направих, за да успея да разкрия замисъла, вложен в Казанлъшката гробница. Ако е живот и здраве, ще последва и един отделен анализ на живописната сцена в гробната камера.
Пътьом ще постулирам някои правила, които, ако подлежат на кратък коментар, ще обясня тяхната логика.
Началото на култовото строителство е положено поне отпреди 5000 години. Традиционният път на неговото развитие е от Древен Египет през Елада към Тракия и Рим. В своята професионална практика не съм търсил връзка с цивилазациите, развили се в други континенти. Средиземноморското крайбрежие на Мала Азия традиционно разглеждам към островна и континентална Гърция. От погледа ми бяга и Минойската цивилизация.
В най-старите примери на материализирани култови прояви се съзира известен хаос, който с времето придобива все по-подреден вид, докато се стигне до една планомерна строителна дейност, скоро прерастнала и в програма. В нея, освен, че определени архитектурни форми се налагат като водещи, но се мисли вече и за икономия на материали и труд. А това може да стане само тогава, когато се работи по предварителен план на съоръженията.
Естествено, той винаги има геометричен характер и пресъздава религиозно-философски виждания и митологични представи. Планът се изработва в някакъв произволен мащаб, а изборът на мерната единица на терена зависи от традицията или финансовите възможности на възложителя. Не е изключено да са били правени и макети. Модели от глина са откривани при разкопките на обекти дори от праисторическата епоха.
Приемането на мерна единица с нейни подразделения позволява не само поръчване на строителни материали от каменоломни или тухларни, но и едновременна работа на повече от един майстор, както и контрол накрая, преди да бъде заплатен трудът на строителния предприемач или директно на майстора.
Художникът, разполагайки с предварителен план на стените (повърхностите), които ще бъдат пластично разкрасени (Свещарската гробниця), ще се стенописват (Казанлъшката гробница) или и двете, например при тавана на саркофага под „Оструша” (гр. Шипка), също е имал възможност да обмисли, скицира и предложи за одобрение бъдещата декорация.
Има задължителна серия от дейности, водещи до събиране на данни за даден паметник, която, ако не е налице, изследванията на съвременния метролог-изследовател са немислими. Това са: (1) прилежно археологическо разкопаване на обекта, възможно най-точна датировка на паметника и кому е посветен; изследвани ли са други обекти от същия ареал и какви са резултатите; (2) точни архитектурно-геодезически планове със сигурни метрични данни, информация за географските координати на обекта, ориентацията на неговата ос спрямо астрономическия север; (3) познаване математико-астрономическото ниво на древните знания, религиозно-философските представи за света и мястото на човека в него, митология на ареала, в който попада изследвания обект.
Ще поясня, че точните архитектурно-геодезически планове както на Казанлъшката гробница, така и на преобладаващата част от тракийските гробнични съоръжения, които са били предмет на моите изследвания, съм изработил лично със съдействието на квалифицирани технически сътрудници. Метричната информация за обектите в Египет, Гърция и Рим, попаднали в моето полезрение, съм извличал от общопризнати научни трудове.
* * *
Тук, в Част първа на изследването, ще представя възможно най-краткия словесен модел на Казанлъшката гробница, онагледен със снимков материал, в Част втора – съвременните метрични данни, извеждането на мерната единица и геометричния модел в древната измерителна система, в Част трета – религиозно-философските основания на проекта, а в Част четвърта – числовата семантика в живописната сцена от гробната камера.
Откритата през 1944 година гробница в парка над Казанлък се състои от:
Открит дромос с преградна стена в началото, две стени странично, които са с наклон и равна част пред входа;
Преддверие с вход отткъм дромоса и листовидно засводяване;
Кръгла гробна камера с нисък вход откъм преддверието и конкавно-конвексно засводяване, пресечено най-горе и затапено с гъбовиден камък.
Преддверието и гробната камера са изградени с тухли, а каменните стени на дромоса продължават и ги обхващат изцяло, следвайки тяхната форма.
Зад Тюлбето в парка над Казанлък се вижда защитната сграда, приютила тракийската гробница, паметник на ЮНЕСКО. Снимка: Klearchos Kapoutsis
ДАЛИ НАИСТИНА НЕ ПРЕКАЛЯВАМ? Автор: spar...
Иван Грозни построил Рим И пирамидите .....
Поздрави!
Аз също споделям, че основните знания ,например в математиката идват оттам. Не може да строиш пирамиди,със системи от кухи помещения в тях, които затрудняват и съвременни архитекти и строители, без да познаваш например Евклидовата геометрия. Няма да коментирам повече
Поздрави!
Поздрави!
Работя върху втората част, но от нея ще отпадне пояснението как съм открил мерната единица на Казанлъшката гробница, тъй като то е доста обширно и специализирано знание, Ако възникнат въпроси в тази насока, ще поясня възможно най-семпло.
И други автори са описвали подхода си, Например има един немец - Ролф Ротлендер.
Като казвам, че работя, всъщност правя достъпна една непубликувана моя студия. У нас метрологичните изследвания на стари архитектурни паметници не са така широко застъпени, както в други европейски страни. Не се дооценява възможността да се надникне в творческите мотиви на древните архитекти, мотиви, които безспорно отразяват няколко вида нива...
Необходими са точни размери и много труд. Не Сизифов, разбира се. Намираш или не намираш!
Това ще покажа в третата част на изследването тук...