Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.10.2021 16:06 - * 703 о *
Автор: pvdaskalov Категория: Забавление   
Прочетен: 8782 Коментари: 12 Гласове:
17

Последна промяна: 30.10.2021 16:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                                           П Е Т Е Л Ъ Т

 
Петелът? Петелът е интересна птица... И часовникар, и кавалер! Първата му професия, за която едва ли има майсторско свидетелство, сложено в рамка, е откакто свят светува. Античните автори често забравят да упоменат в коя година се е случило дадено събитие, но сезонът и в кой час на денонощието – никога. Първи петли, втори петли и т.н....

Защо и кавалер? Ами има мъжкари, които гледат да се наплюскат първи, докато петелът, който съм наблюдавал с часове още в детството, цял ден крачи гордо, гледа отвисоко някой да не закачи харема му и съзре ли все пак някое зрънце или трохица, с едно особено „кът-кът” привиква кокошчиците си да го клъвнат.

Е, има и вицове за него... Та за кой вожд няма? Един от най-известните е този, дето петелът казвал „Стават грешки!” и слизал от поредната патка. Знам и един друг, калоферски. Столичен академик минавал през Калофер и се досетил, че има набор от казармата в този град. Поразпитал и намерил къщата. Посрещнала го сравнително млада стопанка, очите ѝ светнали като разбрала кой идва на гости. Извинила се, че неговият някогашен приятел от месеци е на гурбет, но тъй сърдечно го поканила, че човекът останал. Запретнала тя ръкави, запалила печката, разшетала се, нагостила го, напоила го, но... той се оттеглил в една стая и се наспал като къпан на чистия балкански въздух. На сутринта, рано-рано (Академиците затова са академици, защото стават рано!) излязъл на двора да поразгледа. „Добрутро...” – чул по едно време зад гърба си подрезгавелия глас на стопанката. Обърнал се и попитал: „Абе, Марче, броих-броих, имате 15 петела и само две-три кокошки...” „Така е – отвърнала булката – от тях само един си върши работата. Другите са академици...” След тази дъъълга прелюдия, дано имате търпение да прочетете моята история с нашия петел.

Едно време живеехме в Каршака, на две крачки от Марица. Веднъж тя преля и моят по-малък брат оттогава стана рибар. Хвана много риба на улицата... Имахме и двор с много стара къща. И кокошарник. Бяха бедни времена. Една сутрин татко ме вдигна (Или не съм ходел още на училище, или е било лято.), качи ме на рамката на колелото, с което ходеше на работа, а от едната страна на кормилото вдяна торба с нещо в нея, което шаваше. Остави ме на Четвъртък пазар (сега площад „Съединение”) и каза да продам петела за 5 лева. Изглежда така са се разбрали с мама, да бъде продаден, защото сме закъсали. А те бяха млади и неопитни родители... Как не са се сетили да ми дадат и коричка хляб и шише с вода!

И залостих се аз, седнал между две сергии за зеленчуци, извадих от торбата половината петел да се вижда колко е едър и охранен и зачаках. Няма да повярвате. Цял ден имах компания от чичовци и дядовци, които в полукръг ме разпитваха за колко го продавам, хвалеха го, казваха, че не е за тенджера, а за разплод, но никой не го купуваше. „Пет лева? Това е нищо за такъв красавец...” –  чувах непрекъснато. Вече нямах представа за времето. Бях гладен и жаден, не знаех какво да правя. Слънцето отдавна беше превалило пладне. Сигурно и петелът е бил жаден и уморен, защото все по-често притваряше очи. Най-после и неговият, и моят късмет излезе. Някой попита колко го продавам, хорово му отговориха „Пет лева” и човекът със звучен глас заяви: „Аз го купувам!” Сърцето ми трепна, вдигнах глава и... да не мислите, че се разплаках от радост. Изправих се на изтръпналите си крака и прегърнах татко... Предвидливо минал през пазара след работа, да не би още да съм там... Той вече не е между живите, но дано стигне до него синовната благодарност, дето ме спаси от оня ад!                

 

Моля ви... не се съобразявайте с тъжния край на този спомен. Сам ще дам пример за повече настроение:
Един чичко, също като мен вече, не успял да продаде петела си. И знаете ли защо? Защото бил откровен! Прекалено откровен... Точно като мен! Хубав петел държал под мишницата. Хората се чудели защо го продава. Един зевзек го попитал: "Май не си върши работата, а?!" "А-а, не, напротив! Върши я и още как. Посяга наред на всички домашни животни из двора..." "Защо го продаваш тогава?" "Ами от оня ден взе да се заглежда и по жена ми..."

Междувременно... в пресата тия дни, покрай сериозните работи, които се случват на улицата и в съзнанието на хората, се появи още един виц – за две петлета. Едното рекло: "Да отидем в супера!" "Що, бе?" - стреснало се другото. "Да погледаме голи кокошчици..."






Гласувай:
18



Следващ постинг
Предишен постинг

1. nedovolen - Интересна, любопитна и поучителна ...
30.10.2021 16:35
Интересна, любопитна и поучителна история.
Есента, под влияние на любезната ми съпруга, заколихме петела. Друг, не аз. Десетина кокошки. Двора онемя. Дълга история.
Съзерцавайки един кокошарник, човек може да разбере много неща в живота.
Ако има повече от кокошката под шапката.
:)))
цитирай
2. anetta - Така..такаа...
30.10.2021 17:31
петлите! Нека и аз разкажа нещо. Бях фърфалак, т.е. хлапе и на село баба си имаше един петел. Виках му Петльо на галено, макар че той хич не беше за галене. Че беше красив беше, че беше наперен беше, ама нямаше като него проклет. : ))) Нападаше де що видеше на ходи. Що бой изяде и пак не кротваше, явно му харесваше да гледа възхищението на харема му..едни такива дребни и невзрачни кокошчици..ама си му бяха обожателки. Та дойде и моят ред да му стана жертва на клюна. Мислех, че е затворени си се мотаех по двора..когато нещо долетя с крясък. Обръщам се и гледам Петльо..наежил се, един такъв боен, готов за атака. Интересното е, че не се уплаших..и тъкмо му казвах, че ако ме нападне, такъв ще му ритна, че ще направи кълбо назад...и с писък излетя майка ми. Видяла ни и се уплашила..оттам и баща ми дойде..и Петльо беше затворен. Обаче...този храбрец, не му стигаше, че яде бой от хората, ами реши да се заяжда и с кучето. Делеше ги една мрежа. Този глупак се хвърляше по мрежата да кълве кучето. Един ден на Мечо му писнало..и му отхапал клюна, а сега де..петела останал без клюн. И заминал за тенджерата. Това после баба ми го разказа..аз не съм го виждала такъв безклюнов..
А и гъска ме е гонила, ама тогава бях по-голяма..и ако не се беше отказала щях да я хвана за шията...не знам, ама по принцип от животни не ме е страх..Хаха..сетих се и за друго. Пак на село, играем на криеница. Къде..къде да се скрия и се нахаках в една къща, там бутнах една врата, тя се отвори и се намъкнах вътре. Дебна аз през един отвор..дали ще ме намерят и по едно време, нещо дойде и ме бутна...малиии...аз ако бях 20кг, това беше 120кг..: )) и викаше грух..грух..: ))) Е почесах го по гръбчето и то легна да се гали..ама аз все пак играех на криеница..играта ми беше по-интересна..и скоро изоставих прасето..Ама Прасчо беше наистина огромен..и не агресира срещу неочакваната му гостенка...: ))
цитирай
3. pvdaskalov - Приятелю Недоволен....
30.10.2021 17:43
nedovolen написа:
Интересна, любопитна и поучителна история.
Есента, под влияние на любезната ми съпруга, заколихме петела. Друг, не аз. Десетина кокошки. Двора онемя. Дълга история.
Съзерцавайки един кокошарник, човек може да разбере много неща в живота.
Ако има повече от кокошката под шапката.
:)))

Приятелю Недоволен, Николай, след като имаш дар слово, след като имаш толкова спомени, защи Блогът ти стои празен? Извинявай, че питам в упор, но това много ме вълнува, почти се ядосвам. Верно е, че всеки има право на избор и не е длъжен да дава отчет никому, но Блог.бг губи един възможен и достоен просветител. Поне пробвай. Свършвам латиницата и изчезвам. Ше се оформи един незначителен луфт, Запълни го?
Колкото до коментара ти, приемам го с удоволствие. Няма само аз да разказвам петлюви истории. Добре, че намерих и подходящ клип...
Бъди жив и здрав!
П и е р
цитирай
4. pvdaskalov - 19:03 - rosiela
30.10.2021 19:23
Благодаря, Г-жо, за червения палец, От гребена на горкия петел ли го откъсна?
П и е р
цитирай
5. panazea - Спомените с татковците
30.10.2021 23:36
са най-мили !
Тони
цитирай
6. pvdaskalov - Да...
31.10.2021 06:28
panazea написа:
Спомените с татковците са най-мили !
Тони

Да, миличка, особено когато и те са имали щастливо детство. но аз не съм виждал моя баща с насълзени очи. Наплакал се е като малък, оставайки кръгък сирак на 9 години с братче на 7 и сестричка на 3.
Благодаря ти, Тони, принципно си права. И понеже стаяваме подробности за себе си, трябва да сме по-внимателни, когато общуваме с хората около нас. Дано някои, които не са се замислии в тази деликатна посока, да го сторят... ако могат.
П и е р
цитирай
7. pvdaskalov - Да...
31.10.2021 06:40
anetta написа:
Така..такаа...петлите! Нека и аз разкажа нещо. Бях фърфалак, т.е. хлапе и на село баба си имаше един петел. Виках му Петльо на галено, макар че той хич не беше за галене. Че беше красив беше, че беше наперен беше, ама нямаше като него проклет. : ))) Нападаше де що видеше на ходи. Що бой изяде и пак не кротваше, явно му харесваше да гледа възхищението на харема му..едни такива дребни и невзрачни кокошчици..ама си му бяха обожателки. Та дойде и моят ред да му стана жертва на клюна. Мислех, че е затворени си се мотаех по двора..когато нещо долетя с крясък. Обръщам се и гледам Петльо..наежил се, един такъв боен, готов за атака. Интересното е, че не се уплаших..и тъкмо му казвах, че ако ме нападне, такъв ще му ритна, че ще направи кълбо назад...и с писък излетя майка ми. Видяла ни и се уплашила..оттам и баща ми дойде..и Петльо беше затворен. Обаче...този храбрец, не му стигаше, че яде бой от хората, ами реши да се заяжда и с кучето. Делеше ги една мрежа. Този глупак се хвърляше по мрежата да кълве кучето. Един ден на Мечо му писнало..и му отхапал клюна, а сега де..петела останал без клюн. И заминал за тенджерата. Това после баба ми го разказа..аз не съм го виждала такъв безклюнов..
А и гъска ме е гонила, ама тогава бях по-голяма..и ако не се беше отказала щях да я хвана за шията...не знам, ама по принцип от животни не ме е страх..Хаха..сетих се и за друго. Пак на село, играем на криеница. Къде..къде да се скрия и се нахаках в една къща, там бутнах една врата, тя се отвори и се намъкнах вътре. Дебна аз през един отвор..дали ще ме намерят и по едно време, нещо дойде и ме бутна...малиии...аз ако бях 20кг, това беше 120кг..: )) и викаше грух..грух..: ))) Е почесах го по гръбчето и то легна да се гали..ама аз все пак играех на криеница..играта ми беше по-интересна..и скоро изоставих прасето..Ама Прасчо беше наистина огромен..и не агресира срещу неочакваната му гостенка...: ))

Да, огромният Прасчо е бил по-добър от една огромна Поетеса.
Благодаря, Ани.
цитирай
8. valben - Привет, друже!
31.10.2021 09:44
С интерес прочетох петльовата история и коментарите към нея. Много ми хареса прочетеното. Реших и аз да добавя към коментарите една много популярна лакърдия. Имало едно време един петел. Той вече не бил в първа младост и не се стараел много в своите задължения. Веднъж подгонил една кокошка. Тя хукнала да бяга. Петелът си мислил: „Хич не ми се гони тази откачалка, но ще трябва да побързам. Иначе ще ме сготвят.” А кокошката бяга ли бяга и си мисли: „Ще се отърва от този нахалник, но не бягам ли много бързо?”
цитирай
9. born - Като ви чета готините спомени и приказки за едновремешните петльовци,
31.10.2021 20:02
Та се замислям, дали днешните не са заприличали на хората- сегашните ? И дали не са се култивирали в гейове и подобни ? Днес мернах по едно ТВ случайно един подобен екземпляр- само че человечески. Абсолютна прилика със съвременен петльо- май по Нова !
ПП. То в днешно време вече всичко е възможно да се случи ...
.......................................................© St. B O R N- вмчк Taratancijskij & Ta6akMakanskij · ……………………………………..………………...4208-9896-1708-4444-7017-4242.........-31102021
цитирай
10. pvdaskalov - Шефе...
31.10.2021 21:21
born написа:
Като ви чета готините спомени и приказки за едновремешните петльовци,та се замислям, дали днешните не са заприличали на хората- сегашните ? И дали не са се култивирали в гейове и подобни ? Днес мернах по едно ТВ случайно един подобен екземпляр- само че человечески. Абсолютна прилика със съвременен петльо- май по Нова !
ПП. То в днешно време вече всичко е възможно да се случи ...
.......................................................© St. B O R N- вмчк Taratancijskij & Ta6akMakanskij • ……………………………………..………………...4208-9896-1708-4444-7017-4242.........-31102021

Стефчо, първо да ти обещая, че като се видим, ще ти обясня защо се обърнах към теб с Шефе. Така, да придължим. Никак, ама никак не е достатъчно да си високообразован, ако нямаш и фантазия. Без фантазия не можеш никакво откритие да направиш. Това ти казвам, не за да коментираме тази тема, Тя заслужава един майсторски постинг, на който ти да си домакин. Казвам ти го, защото виждаш животински черти у някои, спомена също "гейове и подобни". Това се наблюдава и при животните. Гостувайки на роднинка в родното ми село, тя ми показа зоологическата си градина, състояша се от български кокошки и петел, едно азиатско дребно петле, гълъби и една костенурка. Какво имаше още, не помня. Котки, куче и прасето бяха на двора, а изброените - зад телена мрежа и дървен кокошарник за нощуване. "Ма, Генке, питам, защо малкото петле е на покрива?" "Големият петел го бие да не закача кокошките. Качва им се на гърба за секунди и не може нищо да направи, не само че е нисичко, но и големият се втурва като бесен. Ще му намеря дребни кокошчици, обещали са ми."А до тогава?"
"Не му бери дерта, прави го на костенурката..."
Генка е образ и полловина. Била е алпинистка, катерили са се в група с участието на Хр.Проданов, а иначе е завършила агрономство, страшно услужлива, пътува до Пловдив с куп рецепти за лекарства на бабите, сама им слага инжекции...
Та, Стефчо,като се видим, ще ти обясня защо те наричам "Шеф" и ще ти разкажа либийски виц за един камилар в пустинята... Това е положението, братко. Светът се променя тъй бързо, колкото бързо се развива електрониката. Връщане назад е абсолютно невъзможна, ако политиците не направят някой глобален гаф или падне някой голям астероид…
Благодаря ти за посещението и участието.
П и е р
цитирай
11. pvdaskalov - Привет...
31.10.2021 21:43
valben написа:
Привет, друже! С интерес прочетох петльовата история и коментарите към нея. Много ми хареса прочетеното. Реших и аз да добавя към коментарите една много популярна лакърдия. Имало едно време един петел. Той вече не бил в първа младост и не се стараел много в своите задължения. Веднъж подгонил една кокошка. Тя хукнала да бяга. Петелът си мислил: „Хич не ми се гони тази откачалка, но ще трябва да побързам. Иначе ще ме сготвят.” А кокошката бяга ли бяга и си мисли: „Ще се отърва от този нахалник, но не бягам ли много бързо?”

Привет, Вальо. Прочетох твоя и на Борн коментарите и забравих, че трябваше тук да разкажа за азиатското петле и костенурката. Вицовете за хора и животни на тази тема вероятно могат да се съберат в няколко тома. Да непрекалявам...
Благодаря ти за мнението и до скоро.
П и е р
цитирай
12. pvdaskalov - * ! *
02.11.2021 09:28

За първи път няма да изпълня дадено обещание - да продължа постингите до края на латиницата като буквени допълнения на * 703 *. Атмосферата тук не е за мен. На тези, които остават, пожелавам здраве и сполука!
П и е р
ПС Зная, че зложелателите ще се усмихнат и ще си кажат зад ехидна усмивка: "Кому му пука?"
цитирай
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: pvdaskalov
Категория: История
Прочетен: 2108202
Постинги: 726
Коментари: 6890
Гласове: 13604
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930