Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2013 16:49 - Логическа обосновка как се е "родила" една от легендите за гроба на Апостола
Автор: pvdaskalov Категория: История   
Прочетен: 4589 Коментари: 10 Гласове:
10

Последна промяна: 18.11.2013 20:01

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Имало едно време (било преди Освобождението) две момчета, които си играли в една и съща махала в селце край София. Няма кой да си спомни по-големи подробности, но едното от тях, вече поотраснало, взело, че ударило лошо някакво турче. Досетило се какво го очаква и... дим да го няма – та чак в Румъния. Връща се в родния си край едва след разгрома на Ботевата чета, в която се записал и взел участие. Комшия обаче го издал на турците, осъдили го на смърт, но в началото на Руско-турската война бил спасен. Несгодите не свършили с това – вече задомен и с многолюдна челяд, едва свързвал двата края.
 
Веднъж в кръчмата Ботевият четник, почерпен от своя другар от детството, който си изкарвал прехраната като леел свещи нощем в църквата „Св. Архангел” в София, го запитал защо не са спасили Левски, когато разбрали, че е заловен. Или поне да са го погребали като хората, в редовни християнски гробища. И тъй като този въпрос не бил задаван за пръв път, свещарят дал отдавна замисления отговор. И разказал как в нощта след обесването на Левски отишъл на гробищата край бесилката, разкопал гроба, нарамил трупа и го занесъл, та го погребал в олтара на „стара Света Петка”. Не споменал дали някой му е помогнал, нито кой го е опял. Да не тръгне Илия Джагаров от Локорско да разпитва истина ли е, или не. И поборникът мирясал. Обещал даже да не казва на никого – смее ли да разправя врели-некипели как в късна доба някой е копал в олтара? Минали години... Христо Хамбарков – свещарят, по прякор Гъската, починал, а неговият приятел устискал клетвата до смъртния си одър. Година-две-три преди това от един вестник („Юнак”, 1899) го разпитали за патилата през турско, своите изплакал, но приятеля си не издал, грях на душата си не сторил да наруши клетвата. През цялото време даже малко му завиждал за юнаклъка. Дошло обаче време да се мре. Кому да се изповяда, ако не пред жена си. Между другото ѝ разказал цялата „истина” – така, както я помнел – как Гъската с поклащаща се походка пренесъл на рамо извадения от гроба, a туй-онуй, което не помнел, попритурил от себе си. Църквата от „стара Света Петка” станала „Св. Петка Самарджийска”...
Жена му била жилава старица. И тя запазила тайната, но се уморила да я крие само за семейна консумация и я разправила на един чужд, но учен човек – журналиста Никола Станчев, който забравил да се закълне и я преразказал във в.„Мир” през 1937-ма...
      

След много години дъщерята на Ботевия четник – Анастасия – решила, че не е честно само Хамбарков да се кичи със слава, та когато я разпитал друг един учен мъж – проф. Христо Гяуров (1889-1966) от катедрата по Св. Писание на Новия завет в Богословския факултет на СУ (1938-1960) – какво помни, прибавила и баща си в историята, и един поп за по-достоверно. С тази приказка приспивала децата, а за да трае по-дълго, я поукрасявала как дядо им, заедно с Хамбарков, опил с вино пазачите край бесилката – заптиета ли били, аскери ли, – свалил обесения Левски, нарамил го (на Хамбарков била поверена вече само простата задача да свети отпред с фенер) и т.н., и т.н.

Дошло ред тази история да бъде проверена чрез разкопки на църквата. Годината била 1956-а... Току след някакъв пленум, наричан отсетне Априлски. Големците се надявали в негова чест да намерят костите на Апостола (на другата година се навършвали и 120 години от раждането му), но... открили под църквата само едно старо гробище и нищо повече.

Минало още много време, историята стигнали до ушите на друг добър разказвач – майсторът на перото Николай Хайтов (1919-2002) – и той описал как баба ви Мария Поппавлова (тогава едва на 22-23 години; обърнете внимание на фамилията ѝ!) вардела отвън да не дойдат турците, докато мъжете и попът копали гроб в църквата (в. „Дума”, 19. II. 2008; в. „Нова Зора”, 14. II. 2012).  

Десет години след смъртта на писателя синовете му издялали на една плоча:

                 

                               

                                В ОЛТАРА НА ТАЗИ ЦЪРКВА

СПОРЕД НАРОДНАТА ПАМЕТ

И РЕДИЦА НАУЧНИ ДАННИ

РОДОЛЮБИВИ БЪЛГАРИ СА

ПОГРЕБАЛИ ПРЕЗ 1873

АПОСТОЛА НА СВОБОДАТА

ВАСИЛ ЛЕВСКИ

ЙЕРОДЯКОН ИГНАТИЙ

 
В най-долния ѝ край със ситни букви могло да се прочете:

 

ТОЗИ ПОДВИГ Е ИЗВЪРШЕН ОТ

КЛИСАРЯ НА ЦЪРКВАТА ХРИСТО ХАМБАРКОВ,

СВЕЩЕНИКА НА ЦЪРКВАТА КРЪСТЮ СТОИЛОВ,

БОТЕВИЯ ЧЕТНИК ИЛИЯ ДЖАГАРОВ И

ЖЕНА МУ МАРИЯ ПОПТОДОРОВА-ДЖАГАРОВА

ХРАМЪТ „СВ. ПЕТКА” Е СВЕТИЛИЩЕ НА БЪЛГАРСКИЯ ДУХ

 

За народната памет разказахме, ще дойде ред и на т.нар.

 

 „РЕДИЦА НАУЧНИ ДАННИ”...

Момент, щях да пропусна, от народната памет е останало още нещо, този път „черно на бяло”. Публикувано е от Георги Тахов (1932-1999) във в. „Поглед” на 18. II. 1991 г. (бр. 7, с. 8-9). „Минчо х. Недев е куриер на Апостола и негов сподвижник от най-ранните му години – пише Г. Тахов и цитира „една бележка в неговите записки”:

 

„УБЕСИХА У СОФИЯ ВАСИЛЯ. ФЕВРУАРИ, ДЕН 6-ТИЙ. М-Ц ФЕВР. ДЕН 6-ИЙ МУ ГО РЕЗАХА ВЪЖЕТО АСКЕРИТЕ ЗА ПО ТРИ ГРОША...”

Този текст отхвърля втората половина от семейната легенда, разказана от Анастасия пред проф. Хр. Гяуров, как Ботевият четник (Илия Джагаров) и неговият приятел от детинството (Христо Хамбарков-Гъската) опили с вино стражата край бесилото, свалили обесения Левски, нарамили го и го погребали в олтара на църквата „Св. Петка Самарджийска”. В записката се твърди, че „го резаха въжето аскерите”, а това нищо друго не означава, освен Левски да е бил свален от бесилото още същия ден.

Колкото до първата половина на легендата, тя се опровергава по три направления. Първото и основно направление е извършената проверка по археологически път. Второто е косвено: „... след разбиването на Ботевата чета, братът на Васил Левски – Петър, се е укривал в църквата „Стара св. Петка” (Сборник на БАН, 1988: с. 417), вместо при гроба на батко си. Третото направление е най-страшното – излиза, че всички онези бъгари, от които знаем останалите 15-20 версии за гроба на Дякона, са лъжци и измамници. И понеже това не е вярно, защото всеки помни, каквото е подочул или сънувал, трябва да се съгласим, че което е разказвано и перефразирано поколения наред, не може да е историческа истина. Нека прибавим и една четвърта възможност! Когато Левски свалил расото (на Великден 1864 г.), за да се посвети на народа си, казал: „Мамо, ... Вземи косата ми, та я скрий в сандъка си, защото аз се отделям от тебе, и кога чуеш, че съм загинал, да я извадиш, за да се опее и погребе вместо мен, защото може би ще остана неопят и непогребан.“ Не следва ли да се запитаме, защо заръката на Апостола не е била изпълнена от неговите най-близки роднини, приятели и съратници? Нима този странен факт не може да означава, че свещените му кости са положени под паметника в София. ограбен наскоро от безродна ръчица?!




Гласувай:
11



1. blondinkas4uk09 - Хм,
18.11.2013 18:04
коментарите са ми изчезнали... Това е съдбата, да знаеш, Пиер :)
цитирай
2. pvdaskalov - Къде...
18.11.2013 19:59
Къде са били тези коментари? При мен, при теб? И на мен ми се е случвало, но само по време на писане, а не след като са били качени в нечий блог. Какъв е случаят при теб. Ако са били при мен, държа да зная мнението ти или въпросите по темата...
Поздрави...
цитирай
3. vmir - С цялото ми уважение, никой от агргументите ти не издържа елементарна проверка.
19.11.2013 06:55
Подред:
1. Казваш, че на следващата година се били изпълвали 120 години от рождението на Левски и управляващите не биха пропуснали възможността да се изтъкнат с откриване на костите???

Точно обратното и ми е адски болезнено да повтарям, защото много пъти в блога няколко човека описвахме приоритетите на онзи период и година, законите за писане на историята и нормативно въвеждане на организация и мерки за "преодоляване на великобългарския шовинизъм" и превръщането на българския народ и съзнание във вярна част от "изграждащата се световна комунистическа нация". Изпълнението на тези идеологически задачи е пръв приоритет и се отчита стриктно на всички нива, немалко от които под прекия надзор на руски представители. За мащаба на заблудата ти ще напомня, че доста след тези поголовни гонения на исторически факти от учебниците, мемориал на Бенковски е сринат по настояване на Москва, камо ли в разгара на въпросната истерия срещу "великобългарския шовинизъм" да се зарадват, че са открили костите на казалия: "Който ни освободи, той ще ни пороби". Абсурд на квадрат, на куб и на каквото и голямо число си намислиш.

Прости, но останалите ти "доказателства" са за детската градина. Не очаквах такива от мъдър човек като теб, а над всичко вади очите факта, че още преди разкопките се е знаело какво ще бъде открито под олтара...

Потресаващо нещо е лъжата, особено облечена в институционалност. Жирафът се появява след като са го описали предварително, а тълпата го посреща с викове: "нема такова животно", защото са прочели, че нема. А някои се обиждат: "Как смеете да ни мислите за лъжци, не ви е срам". Защото са прочели, че нема таково животно. Пълен погром. :(((((((((((((((((((((((
цитирай
4. pvdaskalov - Драги Миролюбецо (Vmir),
19.11.2013 11:11
Заглавието на постинга е "Логическа обосновка как се е "родила" една от легендите за гроба на Апостола". Ти се хващаш не за това, как евентуално се е зародила семейната легенда, а за едно мое предположение, че "Големците се надявали в негова чест да намерят костите на Апостола (на другата година се навършвали и 120 години от раждането му), но... открили под църквата само едно старо гробище и нищо повече." Ти представяш каква е била ситуацията към 1956-а ВЪОБЩЕ, а аз се опирам на доклада на Вълко Червенков (без да го размахвам тук) до Мин. съвет с мнение да се запази черквата "Св. Петка Самарджийска" не само заради нейните исторически достойнства. По-подробно този случай ще ти представя в следващия коментар, че тук няма достатъчно място.
Казваш: "Прости, но останалите ти "доказателства" са за детската градина. Не очаквах такива от мъдър човек като теб, а над всичко вади очите факта, че още преди разкопките се е знаело какво ще бъде открито под олтара..." Естествено, че ще представя легендата в ПАРОДИЙНИЯ Й ВИД. Тя друго не заслужава, щом още се вярва в нея, след като е доказано, че черквата е построена върху старо гробище и спорните скелети са изпомачкани и с липсващи кости, изчезнали при градежа й. Разкриването на скелет 79, съседния на 95, е ставало при непрекъснато заснимане на появяващите се кости. Липсва не само черепът му, но и значителна част от долните крайници. А и той е обявен от Н.Х. за "поборник".
Едно е да му се иска на човек една семейна приказка да излезе вярна, друго - тя да е доказана веществено. Съжалявам, че спорим при неравностойно положение: аз - с целия архив и снимки по въпроса в ръце, ти - повярвал в талантливите измислици на един народен писател. Виж също, ако обичаш, следващия коментар.
цитирай
5. pvdaskalov - Продължителното прекъсване на ...
19.11.2013 11:18
Продължителното прекъсване на разговорите около мнимото погребение на Васил Левски в „Св. Петка Самарджийска“ дава основание на привържениците на препогребването да обвинят учените и самата държавна власт в нехайство и в съзнателно пренебрегване на появилия се казус. Истината обаче е друга, защото именно резултатите от разкопките дават основание за запазване на черквата от разрушаване, а един от аргументите е допуснатата възможност в нея да се намира гробът на Апостола. Пряко свидетелство за това е докладът, който министърът
на просветата и културата Вълко Червенков и заместник-председателят на Българската академия на науките Сава Гановски изпращат до председателя на Министерския съвет (12 декември 1957), в който отбелязват:
„Понастоящем се правят проучвания във връзка с твърдението, че тялото на Апостола на свободата Васил Левски е пренесено и погребано в
църквата „Св. Петка Самарджийска“. Тези проучвания не са приключени, но има данни, които подкрепят това твърдение“. От документа става безусловно ясно, че проучванията продължават и след 1957 г., но резултатите от тях не подкрепят това „твърдение“ и дават основание на директора на Археологическия институт на БАН акад. Кръстю Миятев да направи извода: „Погребенията в източната част на църквата са по-стари от последната и показват, че в ранновизантийско време е имало на това място гробище“. Естествено, такава постановка изключвала посоченото погребение, а и останалите до него да са извършени по-късно от строежа
на черквата, в широките граници на XV–XVIII век. Точно тук е мястото да отворим скоба и да отбележим една важна подробност, отнасяща се до действията на акад. Миятев при изясняване на спорния въпрос около гроба на Левски. Влезналият значително по-късно в този спор Н. Хайтов обвиняваше директора на АИМ в пристрастие и нежелание да се узнае истината. Че това не е така, говори едно писмо
на проф. Хр. Гяуров до проф. протойерей Христо Димитров, в което му
съобщава: Следва в следвашия коментар.
цитирай
6. blondinkas4uk09 - Коментарите ми при теб са изчезнали,
19.11.2013 11:47
видях "Коментарът ви е изпратен успешно" и след това няма коментар... и така 2 пъти. Просто исках да изразя мнение, че много увлекателно разказваш. :)
цитирай
7. pvdaskalov - Че това не е така, говори едно писмо ...
19.11.2013 11:49
Че това не е така, говори едно писмо на проф. Хр. Гяуров до проф. протойерей Христо Димитров, в което му съобщава: „дядо Партений и професор академик Кръстю Миятев ме помолиха да напечатам събраните от мене документи и написаното от мене за гроба на Васил Левски, за да се има това предвид при решаването на въпроса за запазването на църквата „Св. Петка Самарджийска“. На читателите оставям да преценят бил ли е обективен и безпристрастен Миятев
и доколко Хайтов е бил справедлив! (цитат без прекъсване и допълнения от страници 29 и 30 на книгата "Науката срещу агресивното невежество. Погребан ли е Апостола на свободата в черквата "Св. Петка Самарджийска"? - ИК "Гутенберг", София 2012. Автори проф. Димитър Овчаров (Част първа, 11-85), инж. Петър Вълев (Част втора, 89-279), Бойко Киряков - историк (Синдромът "Хайтов", анекс, 283-307).

Нека обобщим, драги Миролюбецо, нито моето предположение как се е "родила" противоречивата семейна приказка за препогребването на Апостола, нито твоите представи за политическата ситуация в България към 1956-а, нито инсинуациите на Н. Хайтов по време на "Възродителния процес" решават проблема дали Е, или НЕ Е препогребван там. Архивните материали са пре-, предостатъчни за анализ и обективно решение. И то е направено от компетентни научни работници. А ако аз все още обсъждам този въпрос, то не е да се намирам на работа, защото от дейността ми се печелят само нерви. Аз протестирам срещу онази черна, лъскава, лъжовна мраморна ли е, каква е, плоча, където се скверни името на българската наука. Протестирам, че в нашата страна властва не истината, а авторитетът. Това е от мен. Засега.
За повече информация по темата, освен упоменатата книга и библиографията към нея, виж списъка на моите постинги в Блог.бг, публикуван на
17.10 23:07 - За „гроба” на Апостола на свободатал
След датата 17.10 обаче има още няколко постинга по темата...
цитирай
8. pvdaskalov - На коментар номер 6: Драга Блондинка с чук,
19.11.2013 12:16
разковничето на всичко "увлекателно" написано е да си искрен. Уви, това не на всички се харесва. Когато почиваш в разказите си на действителни събития и дозираш информацията, пазейки се от излишни детайли, постепенно се постига рутина и дори да заговориш за фантасмагории в други произведения, усеща се не само лекотата на писането, но и измислицата, т.е. разбираш, че авторът не си е поставил за цел да те излъже. Впрочем, какво ли ти обяснявам тъкмо на теб, с висше по български език и литература. На мен ми дай таблицата за умножение, затова не мога да лъжа...Поздрави!

blondinkas4uk09 написа:
видях "Коментарът ви е изпратен успешно" и след това няма коментар... и така 2 пъти. Просто исках да изразя мнение, че много увлекателно разказваш. :)

цитирай
9. vmir - На мен също не ми се спори, не само, защото съм чел подробно и внимателно
20.11.2013 13:43
книгите с документацията, снимките и скиците, но и защото със си имал убийствено много сблъсъци с онова състояние, служещо едновременно на абсурдните директиви и на драстично противоречащите й факти. Никой досега не е признавал открито, че заради кариерата си изпълнява явно антибългарска директива, а ще потърси начин да я изпълни като заеме поза на патриот, за да не се разбира от сънародниците му какви ги върши в чужда угода. Такива хора няма да направят това и днес.

Като се позоваваш на скелетите от двора, защо не кажеш, че са на поне 2 метра по-ниско ниво от това на скелета в олтара, и, да не говоря за нелепиците за строителството около тези скелет на дълбочина по-малко от метър под олтара, без да го видят.
цитирай
10. pvdaskalov - Приятелю, не зная как да те уверя, че...
20.11.2013 15:35
... че си зависим от белетристиката на Хайтов. Мислиш ли, че аз се опирам само на няколкото архивни снимки, от които се вижда, че дупка в зида за бедрените кости НЯМА, а от апсидната стена стърчат пречупени кости? Смяташ ли, че разполагаш с целия археологически и архитектурно-геодезически опит, та оспорваш фактите? Когато над останалата навътре в олтара костна маса на спорния скелет има "козирка" от изтекъл от зида хоросан, това показва, че нивото на работната площадка е било на педя-две над скелетите. Затова те са изпомачкани и с липсващи части. Има още ред специфични наблюдения, които не просто поддържат археологическото заключение, а го доказват напълно, изцяло. Аз ли се лъжа, който имам възможността да наблюдавам стереоскопично скелетите и обстановката около тях, или тези като тебе, които се мислят за вещи въз основа на няколко прочетени непрофесионални книжлета? Аз не съм хванат от улицата да защитавам една кауза, а съм посветил на изследването немалко години. Няма Хайтово твърдение, което да не е манипулирано от него. Бих казал дори престъпно манипулирано. Казваш, скелетите от двора били с 2 метра по-ниско от скелетите в олтара. Извинявай, но това е нелепо твърдение. Скелет 14-а от южната страна на черквата, е намерен току под дюшемето на т. нар. "женско помещение". И как са слушали проповедите на попа жените, щом е трябвало да слизат на 2-3 метра в земята? Не обсъждай това, което не можеш да си представиш!
Не е ли шокиращ фактът, че Хайтов (с помощта на криминалистите) се опита да докаже, че и скелет 79 в олтара е имал череп? За целта обявяват с "експертиза", че черепът на 14-а отвън е принадлежал на скелет 79 вътре. Каша, нали? Затова ми бяха необходими почти 200 страници, за да разоблича всички шашми на авторитетния писател. И знаеш ли? Никога няма да ме привикат на съд, защото там ще им лъснат насраните задници, защото може и да се наложи да се пресметнат загубите за българското общество от раздухването на тази лъжа и разединението на интелигенцията му.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: pvdaskalov
Категория: История
Прочетен: 2102905
Постинги: 726
Коментари: 6890
Гласове: 13602
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031